4 anledningar att träna på crosstrainer

En konditionsmaskin som ofta ses både på gym och i hem är crosstrainern, som ger ett otroligt jobbigt men också effektivt träningspass på många olika sätt. Den skonar leder till skillnad från löpning, hjälper till att bygga muskler och ger en bättre kondition som stärker hjärtat. Dessutom kan man träna upp flåset utan att behöva vistas utomhus i ur och skur, vilket är några av alla anledningar till att genomföra ett träningspass med jämna mellanrum.

Tappa i vikt via crosstrainer

Att träna på crosstrainer är ett av dom mest effektiva tillvägagångssätten för den som vill gå ner några kilon i vikt. Tack vare att man jobbar med hela kroppen i ett högt tempo får man också en hög puls och en ökad energiförbrukning vilket leder till viktnedgång. Gör man dessutom en förändring i sin kost kommer man märka snabba resultat på vågen och ett mindre midjemått.

Crosstrainer skonsamt mot leder

Många är väl medvetna om att löpning tar hårt framförallt på leder och knän på grund av dom hårda stötarna som uppstår vid varje steg. Tränar man istället på en maskin fördelas kroppsvikten på ett jämnare sätt på båda benen och rörelserna blir betydligt mjukare. Skaderisken är mindre än vid löpning och maskinen rekommenderas ofta som rehabiliteringsmetod efter en skada eller sjukdom, just för att det är så skonsamt.

Bygger muskler med crosstrainer

Man får inte bara bättre kondition, man bygger muskler också. Hela kroppen får arbeta vid ett träningspass på en crosstrainer och musklerna stärks. Genom att trycka ner pedalerna jobbar muskler i lår, vader och rumpa. Axlar, armar och bröstmuskler blir starka med hjälp av maskinens handtag och dessutom får man en bättre hållning. Faktum är att maskinen formar 80% av kroppens muskler så det är en väldigt effektiv och mångsidig träningsform att använda sig av om man vill hålla sig slank och samtidigt stark.

Få ett starkt hjärta via gym

Förbättrad kondition stärker hjärtat och förbättrar blodcirkulationen. Den skonsamma träningsformen är dessutom bra vid rehabilitering och återhämtning, och eftersom den är skonsam mot knän och leder kan personer i alla åldrar använda den som träningsredskap. Det finns många fördelar med att träna på crosstrainer men framförallt är det ett roligt och effektivt sätt att göra av med energi. Det är såklart också ett stort puls att den är skonsam mot både kropp och hjärta, och det faktum att det är en väldigt enkel träningsform som passar dom flesta.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *